با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ آنچه باید در پوشه ی کار دانش آموزان گذاشت
زیارت عاشورا

 

نکته ی مم دیگر که در جمع اوری اسناد پوشه باید همیشه مد نظر گرفت ،توجه به هدف اصلی ارزشیابی توصیفی و در نظر گرفتن روحیه و ایجاد حس خودباوری در دانش آموز است.لذا در این راستا سعی شود بهترین و مرتب ترین تکالیف های مربوط به وی در پوشه جمع آموری شود تا دانش آموز به نگاه مثبتی به خود ، کلیه ی و دروس مدرسه برسند و در مدرسه خود را بیابد نه اینکه با بوجود آوردن حس منفی موجبات بی انگیزگی را فراهم کنیم.

جادویی ترین برگه ی برنده ی یک معلم ایجاد ارتباط عاطفی عمیق از طریق بوجود آوردن احساس توانمندی و لذت از تحصیل ویادگیری در تک تک دانش آموزان است و همیشه این نکته را مد نظر بگیریم که ما در هنگام تشویق یک دانش آموز پیشرفت خودش را با وی در طول سال تحصیلی در نظر می گیریم نه اینکه او را با توانایی ها و استعدادهای هم کلاسی هایش مقایسه کنیم و این است ملاک قضاوت ما در ارزیابی دانش آموزان نسبت به میزان رسیدن به اهداف آموزشی و پرورشی.

بهتر است برای جلوگیری از گیج شدن بچه ها و نظم بهتر پوشه در ابتدای سال خانواده ی آن ها را راهنمایی کنیم که پوشه ی فرزادنشان را به چند قسمت تقسیم کنند آنان را در نسبت تقریبی هر قسمت راهنمایی کنیم .ضمنا ابتدای هر قسمت تصویری از همان قسمت یا درس که مشخص کننده ی آن است بگذارند.معلم می تواند به ابتکار خود این تصاویر را آماده و در اختیار بچه ها قرا دهد و از انان بخواهدتصاویر را با سلیقه رنگ آمیزی کنند و در ابتدای هر قسمت خاص پوشه بگذارند.

تکالبف ، آزمون های املا ، آزمون های ریاضی ، فعالیت های مربوط به درس علوم ، فعالیت های مربوط به درس هدیه های آسمان و فعالیت های فوق برنامه یا خلاقانه.پیشنهاد بنده برای درس هنر این است که به علت تنوع این درس برایش پوشه ای جداگانه در نظر گرفته شود.

تکالیف

در گذاشتن تکالیف همانطوریکه در مقدمه هم اشاره شد بهتر است آن دسته از تکالیفی که بهتر و تمیز تر از تکالیف دیگر نوشته شده است انتخاب گردد و البته کامل ترین تکلیف باشد مثل تکالیف پایان هفته.اگر در ماه 3 الی 4 تکلیف گذاشته شود برای رسیدن به اهداف ارزشیابی توصیفی کفایت می کند.

آزمون های املا

نمونه آرزشیابی های تقریری که از درس املا می گیریم نیز باید در درون پوشه کار قرار گیرد تا روند پیشرفت دانش آموز در این درس مشخص گردد. البته از آن جا که که دفتر املای بچه ها نیز سند مکتوبی از فعالیتهای بچه ها در این درس می باشد گذاشتن یک املا درهر ماه کافی است.

آزمون های ریاضی

نمونه آزمون های که در درس ریاضی بطور اختصاصی از بچه ها بعمل می آوریم نیز سند مکتوب دیگری است که باید در پوشه ی کار گذاشته شود.تعداد این آزمون ها بستگی به فرصت معلم برای اعمال ازمون های هدفدار دارد.

نمونه فعالیت های درس علوم

نمونه کارها ، گزارشات ، آزمایشات و فعالیت هایی که مشخص کننده ی میزان انگیزه ، رغبت و فعالیت های دانش آموز است هم قسمت دیگری است که باید در پوشه ی کار ملحوظ شود.

نمونه فعالیت های درس هدیه های آسمان

البته از ان جایی که ارزشیابی این درس جنبه ی نگرشی دارد نمود آن مانند درس های دیگر نخواهد بود اما در همین درس هم می توان نمونه کارهایی که حاکی از نگرش مثبت بچه ها نسبت به اهداف این درس است را لحاظ داد.

فعالیت های فوق برنامه یا خلاقانه

این قسمت مربوط به کارهای ویژه و خاص دانش آموزان می شود که خود داوطلبانه آن را انجام می دهد و تفاوت های فردی دانش اموزان را بهتر انعکاس می دهد. برای مثال بعضی از دانش آموزان استعداد خوبی در نوشتن داستان ، خاطره و یا شعر دارند که می توانیم تاز آن ها بخواهیم بعضی از کارهای خود را که بیش تر از بقیه کارهایشان دوست دارند را در این قسمت پوشه ی کار قرار دهند.

نکته ی مهم : به مرور دانش آموزان را تشویق و هدایت به سمتی کنیم که خودشان تکالیفشان را در پوشه هایشان بگذارند و ما فقط بر کار آنان نظارت کنیم. این امر باعث افزایش میزان مسئولیت پذیری در آنان می گردد و احساس تعلق بیش تری نسبت به فعالیت های خود خواهند پیدا گردند.اشتباه رایج بسیاری از ما معلمین این است که فکر می کنیم معلمی ایده آل است که بیش تر کارها را خود در کلاس به دوش بگیرد در صورتیکه معلمی موفق تر است که بتواند فعالیت های بچه ها را در یادگیری ، مسئولیت پذیری ، نظم و..مدیریت کند و صد البته که این نظارت باید هوشمندانه باشد.

خوشحال می شویم تجارب ارزشمندتان را در رابطه با پوشه ی تکالیف بوسیله کامنت ارسال فرمایید تا مورد استفاده همگی قرار گیرد و بحثی کامل ودنباله دار ارائه گردد.

 


با سلام جهت استفاده از مطالب صلوات بر محمد و آل محمد بفرستيد و لطفاً لينك ما را در وبلاگ يا وبسايت خود قرار دهيد و به دوستان خود معرفي نماييد باتشكر - مديريت وبلاگ

معلم كلاس ششم

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 27 آبان 1393برچسب:, | 19:50 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |